13 November, 2006

Fobia Hari Isnin


Isnin selalunya menjadi satu hari yang bermasalah utk aku…. Sedangkan Allah swt telah menciptakan sesuatu itu tanpa cacat cela. Tapi aku memandai2 mereka2 cerita meng”fobia”kan diri ini tak tak tentu hala..

Aku “fobia” kerana hari isnin selalunya mood boss aku kurang baik.. tambahan pula kalau banyak problem kat prod line dihujung minggu…

Perlu ku lontarkan jauh2 “fobia” yang menggusarkan kepala otak aku ni.. kan elok kalau aku berpuasa sunat di hari Isnin. Banyak hikmah kalau kita berpuasa.. ishhh masih dibulan Syawal..

Kalau aku puasa…. Paling tidak pun aku dapat mengawal diri aku menjauhkan zahir dan batin kearah kemungkaran, maksiat dan selebihnya leh buat aku kurus…!!!

Maksiat batin ni yang susah nak nampak !! kang aku ni manusia biasa… bab ego, angkuh, riak, buruk sangka dan hasad dengki sentiasa melanda aku… Ya Allah.. ku mohon keampunan dari mu…….

Yang paling utama sebenarnya ialah niat >>> berpuasa kerana Allah Taala..!!!



Menurut sebuah Hadis daripada Abi Qatadah R.A., bahawasanya RasulullahS.A.W. telah ditanya tentang puasa hari Isnin, baginda menjawab,menyatakan....... "Bahawa itu adalah hari saya dilahirkan, dan hari saya diangkat menjadiRasul juga hari al-Quran itu diturunkan kepada saya." Menurut sebuah Hadis daripada Abu Hurairah R.A. daripada RasulullahS.A.W., ia bersabda yang bermaksud....... "Amalan-amalan itu ditunjukkan pada hari Isnin dan Khamis. Saya sukaandainya amalan saya itu ditunjukkan kepada Allah ketika saya sedangberpuasa."


Persoalannya kalau aku puasa, boleh ke mood bos aku menjadi lebih ??? Pasal mood ni seeloknya aku serahkan kepada Allah swt. Aku buat kerja aku dan bos lak buat keje dia…. Kalau keje aku dah elok apsal aku nak takutkan diri aku dengan benda2 yang remeh temeh ni… banyak lagi benda / perkara yang leh aku fikirkan utk memajukan Agama Isam, keluarga aku, masyarakat sekeliling aku dan tak lupa juga kepada sahabat2 aku yg pernah bergelumang bersama2 aku dalam dunia 4D.


So kalau aku nak puasa… ganjaran dari Allah swt adalah pasti !!! Moga2 aku bersih zahir dan bathin..!!! So sahabat2ku yang bermasalah seperti aku pada setiap Isnin… dan tidak lupa juga kepada sahabat aku yg dialam 4D yg menang duit judi semalam sama2 lah kita fikirkan camana utk menjadi umat yang diredhai dan dirahmati !!!… Aku yakin walaupun korang menang 4D semalam, jiwa korang tetap tidak tenang kerana :-


Daripada Abu Hurairah telah berkata :
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :


Sesungguhnya Allah itu Maha Baik tidak menerima melainkan sesuatu yang baik. Dan Sesungguhnya Allah telah memerintah para orang yang beriman sama dengan apa yang telah Dia perintah dengannya terhadap para rasul. Maka firmanNya yang bermaksud :
Wahai rasul-rasul makanlah kamu daripada makanan yang baik (halal)...dan firmanNya lagi yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman makanlah kamu daripada makanan yang baik apa yang dianugerahkan kepadamu(halal).... Kemudian Rasulullah s.a.w menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berrdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya.



Mohon kepada Allah swt agar aku dapat melontarkan jauh2 akan perasaan “fobia” yg aku ciptakan sendiri dalam diri ini… dekatkanlah diri ku ni kepada Mu Ya Allah !!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini