10 November, 2006

Hidup Kita




Wasilah yang dicari masih lagi jauh akan perjalanan ini. Tak akan ada gerak kalau tidak ada ilham. Masih ku tunggu akan petanda seterusnya, masih ku nanti apa yang akan muncul suatu ketika nanti.

Dalam diri ini, hidup berpegang kepada yang -5. Bukan ada kaitan dgn nombor ekor, kang ada lak yang kata pasal 5D… huhhhhh aku dah buang jauh2 “habit” aku yg dahulu tu. Tak mahu aku kembali ke alam yang mengserabutkan kepala otak aku ini.

Panggilan telefon dari seorang “otai” membuat aku terkujat. Namun dari cerita dan kisahnya, aku mampu berkata dalam hati ini.. alhamdulillah !!! telah ada sahabat2 yg memahami apa yg aku hadapi..

Kembali ku ingatkan akan diri ini akan 5 perkara :-

1. Mengucap Dua Kalimah Sahadah
2. Solat Lima Waktu Sehari Semalam
3. Berpuasa Di Bulan Ramadhan
4. Membayar Zakat
5. Naik Haji (sekiranya mampu)

Dulu aku mengucap juga, tapi hanya permainan dan gerak bibir yg tidak aku hayati.. al-kisahnya aku lalai utk bersolat. Bulan Ramadhan adalah bulan yang hanya silih berganti. Zakat tidak aku fahami…. Haji .. arghhhhhhhhhhhh tu kerja orang tua2.. tak pun musim tu la time merasa minum air zam-zam !!!

Allah itu Maha Pengasih… kalau tanpa izinNYA.. hati aku masih kelam, diri ini akan terus terjerumus ke lembah JAHANAM !!! ishhh ……… aku kala ini AMAT-AMAT TAKUT…. Korang tak takut ke.. ??? Kalau korang takut… mehhh ikut aku.. kita abdikan diri ini kepada seruan ILLAHI..

Kembali ke pangkal jalan.. adalah satu nikmat yang tidak terhingga… tidak ada kata2 yg mampu aku nukilkan disini. Tidak ada kelazatan dalam hidup kecuali kita memahami bahawa Allah itu Maha Baik !!!!... Pemberi petunjuk dan penyelesai segala masalah..
Bagaimana doa kita mampu diterima kalau makanan kita dari harta yang haram, pakaian kita dari harta yang haram dan mulut ini disuap dari hasil yang haram…

Firman Allah :-

Maksudnya :- Hai orang-orang yang beriman !! Makanlah dari segala yang baik yang telah KAMI berikan rezeki akan kamu….

Kusedarkan akan diri ini, untuk aku bangkit, melihat dan memahami akan hakikat diri sendiri. Hak-hak Allah yang perlu aku tunaikan dan melunaskan hak keatas hamba2NYA yang menjadi tanggungan aku dan aku perlu menaruh perasan belas kasihan ke atas DIRI INI SENDIRI !!!!!


“Wahai nafsu mutmainnah (nafsu yang tenang), kembalilah kepada Tuhan kamu dengan hal keadaan saling redha meredhai. Masukkanlah ke dalam golongan hamba-KU dan masuklah ke dalam syurga KU” - (Al-Fajr Ayat 27-30)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini