21 January, 2008

Dua Puluh Empat

24 bukan umur aku.. kalau umur aku 24 tahun, memang best… aku leh buat pelbagai benda. Nak jadi “hero” atau nak jadi “zero”… bila-bila masa dimana jua. Kudrat muda.. umpama kuda yang boleh dibawa berlumba !!!

24 bukan nombor “bertuah” aku.. dan tak pernah sesekali aku “main” nombor ekor dengan angka 24 di hujung.

24 bukan jumlah awek-awek aku… ermm kalau sebanyak itu, semakin besar dan tebal lah buka “amalan” aku untuk di “study” dan di kaji. Aku pun letih jugak kalau nak ingat kesemuanya !!

24 adalah sesungguhnya rahmat YANG MAHA ESA anugerahkan kepada aku, kamu dan kita semua… termasuklah kami (kami = KJ… jangan marah bro). Tiada yang dapat menandingi dan mengatasi akan kelebihan 24 ini…..

Twenty Four.. dua puluh empat… senang nak lihat 24 JAM !!… itulah masa sehari semalam. Masa yang Allah SWT bersumpah… :

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

  1. Demi Masa!
  2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;
  3. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.



Demi masa … Allah SWT memperlihatkan akan kebesaran apa yang dinamakan MASA… wehh korang ni faham ke apa makna MASA… orang putih panggil TIME.. kalau France lak … nak kena tanya bro Batara Karang… expert tuh bebbb!!!

Masa diumpamakan seperti emas.. kalau ikut orang melayu macam aku… maka lihatlah betapa berharganya masa ~ kalau emas korang sure rebut-rebut dan jaga elok-elok… Jadi maknanya lebih kurang campur tolak dan darab… ianya adalah sesuatu yang amat-amat bernilai tinggi… kalau tak apsal Allah swt nak sebut dalam Al-Quran..

24 jam yang dianugerahkan kepada aku… terpaksalah ku renung-renungkan kembali akan aturan, pembahagian dan penggunaan….. korang ingat aku free sangat ko nak tulis karangan ni … aku pun nak masuk forum gak !!!!

24 jam yang terlalu suntuk buat aku… rutin harian yang melampau !!! Tapi tidak bagi orang yang mengerti, memahami dan berjaya menundukkan MASA… !!! Merepek lak aku… pada dasarnya “orang-orang” yang berjaya tidak akan gundah gulana dalam membahagikan masa !!

Aku tidak mahu rugi… !!! dan telah banyak aku kerugian masa… dan kerugian ini lebih besar nilainya dari aku rugi bermain no ekor !!… Apa yang ada padaku hanyalah :-

  1. Masa hidup sebelum mati.
  2. Masa kaya sebelum masa miskin.
  3. Masa lapang sebelum masa sibuk.
  4. Masa muda sebelum masa tua.
  5. Masa sihat sebelum masa sakit


Dalam 24 jam… berbagai perkara boleh terjadi kepada aku…. Dan sesungguhnya aku telah memeliki kesemua masa yang di atas sebelum aku menghadapi kesakitan, tua, sibuk, miskin dan mati ……….

24 akan kutekadkan kepada diriku dan akan ku “sibuk”kan seluruh ahli keluarga dan tidak lupa saudara se ISLAM ku untuk menjaga MASA… andai kata aku terleka .. aku akan terhumban didalam kerugian…. Ingatkan aku dan tegurlah aku wahai saudara-saudaraku agar aku tidak lupa akan RODA MASA….

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini