17 January, 2008

Performance Appraisal <- Pebenda Tuh




Setiap tahun "kau" akan menjengah... maka akan terkira-kira dan terkedu-kedu diriku ini memikirkan dan mengingati apa yang kucapai setahun yang lalu.... adakah aku cemerlang ? berpotensi ? perlukan perubahan ? atau gagal dalam melaksanakan amanah majikanku..


Ku perlu cemerlang agar $$$$ yang masuk ke dalam poket bertambah tebal... kelak aku boleh berdiri lebih hebat, gah dan bermewah-mewah !! best....... boleh beli macam-macam... kalau duit banyak, bukan setakat harta benda... isteri pung boleh ditambah..!!!!


"Performance Appraisal".. telah kusiapkan dan semestinya aku hiasi dengan ungkapan dan pencapaian yang indah-indah. Kuperincikan sebagus-bagusnya.... seandainya ada yang tidak elok akan kuperelokkan dengan "bohong sunat" yang aku sendiri fatwakannya..

Maka pencapaianku akan dinilai dan dimarkahi oleh atasan-atasanku... dan yang pasti "bohong sunat" ku itu menjadi !!!..... Sesungguhnya aku tidak peduli dan aku pasti setiap orang.. pasti pernah melakukan perkara yang serupa ini.... Bilanglah dengan jari... berapa keratkah yang ikhlas dan jujur pada diri sendiri...


1429 ku menilai diri kembali.... ku hadapkan diri pada Illahi... yang pasti penghujung 1428 ku akhiri dengan doa dan kehadiran 1429 jua ku sambut dengan doa.. ku mohon pada Illahi.. yang terburuk dan ternoda agar diampuni.. yang terbaik akan cuba ku miliki !!!


Penilaian prestasi.... atau Performance Appraisal... bukan semata-mata kenaikan gaji !! bahkan lebih indah jika dapat kupertingkatkan martabatku disisi Illahi.. sejujur-jujur dan setulus diri ..........!!!!


Untuk itu setiap detik dan wadah yang akan kulalui... yang pasti tiada lagi "bohong sunat" menjadi peneman diri .........!!!


0 Comments:

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini