07 February, 2008

Nakhoda Al-Hafiz

Hebatnya kemahiran yang dimiliki oleh datuk dan ayah kepada moyangku.... hebat sungguh mereka-mereka itu..... kerana mereka adalah nakhoda-nakhoda besar yang setia kepada Raja dan Negara....!!

Mereka gagah dan berani... tidak sama sekali seperti aku... seumpama jauh langit dengan bumi !! ... jauh sejauh jauhnya.....

Aku pengecut !!... jahil !!... pemalas !! dan segala-gala yang buruk ada pada aku.... setiap jejak yang kutinggalkan pasti memahatkan gelaran agung atas kehebatan sifat tercela ku....

Aku ingin kembali meneruskan apa yang ditinggalkan.. dan yang diamanahkan buat aku !!.. ingin jua aku kembali menjejak laluan-laluan "emas" yang penuh kilauan cahaya...

Semakin ku dongak kepala ku... alam ini membuat aku gelisah... kerana mana mungkin tangan yang kotor ini mengenggam amanah yang ditinggalkan..

Doa ku ... kepada yang RABBI... tunjukkan kepada ku.. jalan pulang.... tidak sanggup ku melihat bahtera ku tenggelam... tidak sanggup kuhadapi andainya yang karam adalah insan-insan yang ku sayangi...

Nakhoda Al-Hafiz..... ingin kembali..... !!! InsyaAllah.... lautan yang bergelora tidak akan bisa menghalang bahtera agung ku ini...........!!!!!

2 Comments:

At 9:11 PM, Anonymous Anonymous said...

siapa yang tak rindu melayari bahtera agung melawan ombak ganas..

siapa yang tak ingin kan pelayaran yang sejahtera tanpa datangnya halangan

siapa siapa

ombak itu lah guru..
gelombang itu juga guru..

belajar lah mengharungi dengan ilmu nakhoda yang lama kita punggut dari segenap ceruk..

buktikan..tak kalah aku dengan ilmu yang di anugerahkan kepada aku..

Puan Seri...

 
At 12:10 AM, Anonymous Anonymous said...

terima kasih kak... mencari jalan pulang tidak semudah utk berlari tanpa haluan....

 

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini