09 February, 2008

Pintu Yang Cuba Ku Buka.....




Perjalanan yang kutempoh bukan semudah yang kusangka... tidak semudah aku melakarkan sebuah lukisan di atas secebis kertas ataupun kuhamparkan segala khayalan ku merentasi seluruh alam ini...

Langkahku seringkali tersadung dan ada kalanya aku terjatuh tanpa bangkit "berkurun-kurun" lamanya...

Jejakku yang sia-sia telah aku tinggalkan... dan ku catatkan sebuah sejarah baru untuk ku temui MU...

Seperti biasa bilamana kurebahkan badanku... akan mula aku terasa dan mengeluh... aduhhhh penatnya.!!! letih, longlai dan keserabutan menyerap keseluruh sendi dan jiwa ragaku...

Adakah aku mau mengalah..... mana mungkin aku persiakan apa yang telah aku usahakan dan tidak sesekali... aku berhenti dan gagal untuk melihat wajah MU...!!!

Pintu yang ada didepanku... berkali ku cuba untuk membukanya... berkali jua aku gagal !!! tika ini aku amat-amat kecewa...!! hampir-hampir aku meninggalkan MU...

Janji MU adalah pasti ... cuma aku yang masih disini... sedangkan tidak pernah ENGKAU menutup pintu MU untukku... dan sesungguhnya aku fahami jalan untuk kembali telah lama ENGKAU bentangkan...

Di kejauhan ini ENGKAU sebenarnya amat dekat denganku... dan ku fahami .. percayalah dan dengarlah suara hati... kerana suara hati tidak membohongi aku, cuma aku yang berteka-teki dalam memahami suara hati !!

Gelapnya diri ini... pintu yang ada didepanku perlu kubuka... hati ku perlu bercahaya... agar aku memahami "Pintu Yang Cuba Ku Buka"...!!! tiada sebarang halangan buatku andaikata aku memahami amanahNYA !!!





1 Comments:

At 12:04 PM, Anonymous Anonymous said...

aku suka sajak ini..ia membangkit kan semangat aku setiap kali aku menghayatinya..aku harap kau juga..

Kumpulan sajak Chairil Anwar

AKU

Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau

Tak perlu sedu sedan itu

Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak perduli

Aku mau hidup seribu tahun lagi

Maret 1943

http://www.progind.net/modules/smartsection/item.php?itemid=232


Puan Seri..

 

Post a Comment

<< Home

hit counter
Orang Tengah Lepak Kat Sini